کاربر میهمان خوش آمدید  |  ورود به پنل کاربری  | 
        امروز : 29 مهر 1397
 

**تیزهوش بودن کافی نیست،اندیشمند شوید**

حدیث هفته

امام حسین (ع):

 همانا من مرگ را جز سعادت نمى بينم و زندگی در کنار ظالمان را جز ننگ و عار نمی دانم.

اخبار روز

- اولین آزمون آنلاین📆 روز جمعه مورخ ۹۷/۷/۲۷ برگزار خواهد شد.شرکت در آزمون الزامی می باشد.

- با سلام و احترام بدینوسیله به اطلاع می رساند کارنامه ی توصیفی نیمه اول مهر ماه هم اکنون در سایت قابل مشاهده می باشد.
 

-اولیای محترم دانش آموزان  پایه سوم ، چهارم، پنجم
با سلام و احترام ؛ بدینوسیله از جنابعالی دعوت  می شود تا در اولین جلسه آشنایی با معلمین  فوق برنامه که روز شنبه  مورخ 97/7/14 راس ساعت 16:30در مدرسه تشکیل می گردد حضور بهم رسانید.

- اولیای محترم دانش آموزان  پایه دوم
با سلام و احترام ؛ بدینوسیله از جنابعالی دعوت  می شود تا در اولین جلسه آشنایی با معلمین  فوق برنامه که روز شنبه  مورخ 97/7/14راس ساعت 14:50 در مدرسه تشکیل می گردد حضور بهم رسانید.

-اولیای محترم پایه های پیش دبستان و اول
با سلام و احترام ؛  بدینوسیله از جنابعالی دعوت می شود تا در اولین جلسه آشنایی با معلمین  فوق برنامه و انتخابات انجمن اولیاء و مربیان که روز شنبه  مورخ 97/7/14 راس ساعت 14:50 در مدرسه تشکیل می گردد حضور بهم رسانید.

-برگزاری اردوی سینما همراه با خانواده فیلم هشتگ روز پنجشنبه مورخ 97/7/5.

-برگزاری اولین جلسه انتخابات انجمن اولیا و مربیان و دیدار آموزگاران با اولیا روز پنجشنبه مورخ  97/7/5.

سخن روز

🏴امام حسین (ع) می‌فرماید:

خداوند به هر کس راستگویی و نیکخویی و پاکدامنی و پاک‌خوری روزی کند خیر دنیا و آخرت را ویژه او ساخته است.

 

 

لینک کانال تلگرام

دبستان مبتکر اندیشمند را در تلگرام دنبال کنید.

لینک کانال تلگرام:

https://telegram.me/mobtakerandishmandschool

آموزشگاه اندیشمند را در تلگرام دنبال کنید.

لینک کانال تلگرام:

https://telegram.me/andishmand_tizhooshan

آمار بازدید
خلاصه آمار بازدید


تعداد کاربر آنلاین :  174 نفر
تعداد بازدید :  619990 نفر
واحد بهداشت

         

چند توصیه در خصوص خوردن صبحانه

صبحانه با تنظیم قند خون نقش بسیار مهمی در سطح هوشیاری ، تمرکز و یادگیری دروس برای فرزندانمان ایفا می نماید. عزیزان ما به جهت زود بیدار شدن اشتها به خوردن صبحانه را ندارند ، لذا تغذیه میان وعده سالم جایگزین خوبی برای صبحانه آنهاست. بنابراین همراه نمودن کیک ، آبمیوه های پاکتی ، ذرت بوداده ، شکلات و سایر تنقلات ، تغذیه مناسبی نیستند. عنایت بفرمائید عزیزانمان تا حد امکان از جدول تغذیه پیشنهادی از طرف مدرسه (در سایت یا کانال مدرسه) استفاده نمایند.

توصیه های تغذیه ای

نان : تا حد امکان از نان های تیره که دارای سبوس هستند استفاده شود .

خرما : به جهت دارا بودن ویتامین D که از نورخورشید جذب نموده همراه با کلسیم موجود در شیر جهت استحکام استخوان ها ، و دندان ها گزینه خوبی است .

کنجد : این دانه ریز و معجزه گر غذایی قیمتی و پرارزش است .

به چند مورد از خواص آن اشاره می نمائیم :

منبع غنی پروتئین بوده و برخی از مواد مغذی قابل جذب نظیر منیزیم ، کلسیم ، آلومینیوم ، کروم ، مس ، سدیم و آهن را دارا می باشد. کنجد حاوی ویتامین های B  و D و E که نقش اساسی در مواد سازنده بدن را  دارا می باشد . این ریز مغذی قوت ، جوانی ، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد.در تعویض سلول های کهنه بدن بسیار سریع عمل می کند. ضد کلسترول خون و پایین آورنده فشار خون می باشد. خواص ضدباکتریایی این دانه از فساد دندانها جلوگیری می نماید. ضد تورم مفاصل و رماتیسم می باشد .  

مادر عزیز می توانید یک قاشق مرباخوری کنجد را در لقمه میان وعده دخترمان روی کره یا پنیر بپاشید ، چرا که بلع و هضم آن آسان تر خواهد شد .

                          با تشکر واحد بهداشت دبستان مبتکر اندیشمند

 

          

ولی محترم نوآموز و دانش آموز

با سلام و احترام؛  بدینوسیله به اطلاع می رساند از آنجا که فرزند دلبند شما در بهترین دوره ی سن رشد قرار دارد لذا داشتن تغذیه سالم و مقوی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین سبب پیشنهاد می گردد از برنامه میان وعده روزانه ارائه شده  پیروی نمائید . قبلاً از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

روز

برنامه میان وعده

شنبه

شیر + لقمه (نان و پنیر و گردو)+ سیب +10 عدد مویز و 2 عدد انجیر + 5 عدد بادام

یکشنبه

شیر + لقمه (نان و تخم مرغ و کره )+ یک عدد موز + 5 عدد فندق +5 عدد بادام

دوشنبه

شیر + لقمه (نان و کره و عسل )+ هویج + سیب + 5عدد بادام + 5 عدد پسته + 2 عدد انجیر

سه شنبه

شیر + لقمه ( نان و پنیر و گردو )+ نارنگی یا پرتقال + یک قاشق کنجد + 5 عدد بادام + 5 عدد فندق

چهارشنبه

شیر + لقمه (نان و کره و حلوا ارده ) + سیب + 5 عدد بادام + یک قاشق کنجد + 5 عدد مویز

یک توصیه : از کره بادام زمینی نیز می توان استفاده نمود .

توجه : این جدول ویژه فصل پاییز می باشد.

                                                                             با تشکر واحد بهداشت دبستان مبتکر اندیشمند

          

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت

سوگواری سالار و سرور شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)

ولی محترم دانش آموز

با توجه به نقشی که تغذیه میان وعده در رابطه با رشد و BMI فرزندانمان ایفا می نماید. و پیگیری مربی بهداشت این واحد آموزشی در جهت اجرای طرح تغذیه در چهار سال اخیر در این واحد آموزشی اثرات مثبت خود را روی نمودار رشد عزیزانمان گذاشته است و به جهت آگاهی شما گرامیان آمار مقایسه ای را حضورتان اعلائم می نمائیم.

امیدواریم با همکاری و پیگیری شما خوبان در سال جاری نیز همانند گذشته به اهداف خود که ارتقاع سطح سلامت خود و جامع می باشد برسیم.

              

              

🔰اهمیت خوردن # صبحانه در" ایام مدرسه "

1️⃣خوردن صبحانه با تنظیم # قند_خون نقش بسیار مهمی در سطح هوشیاری، تمرکز و یادگیری دروس دارد.

2️⃣ کودکان و نوجوانان را زودتر بیدار کنید تا فرصتی حاصل شود تا اشتهای آن ها انگیخته شود و صبحانه  میل کنند.

3️⃣مصرف نان کره مربا، نان کره عسل، نان پنیر گردو و نان تخم مرغ ... می توانند پیشنهادهای مناسبی  برای صبحانه ی کودکان باشند.

4️⃣سفره ای آماده با حضور پدر و مادر و سایر اعضای خانواده یقینا یکی از مهمترین عواملی است که کودک را به سمت صبحانه سوق می دهد.

5️⃣"لقمه های کوچک و نان نرم تازه" نیز یکی از عواملی است که تمایل کودکان را به سمت صبحانه تقویت می کند.

6️⃣در بسیاری از کودکان مصرف( نان کره مربای آلبالو) اشتها را باز می کند.

7️⃣اگر کودک یا نوجوان بدون صبحانه به مدرسه رفت،" خوراکی زنگ اول " کودک را در حکم صبحانه فرض کنید. پس گذاشتن موادی مانند لواشک، ذرت بو داده، شکلات، آبمیوه های پاکتی و ... مناسب نیستند.

8️⃣ کیک با مواد نگهدارنده و آبمیوه  مساوی با یک صبحانه سالم نیست


                           جهانی
                         مربی بهداشت دبستان اندیشمند

 

 

خوردن صبحانه به چه دلیل حائز اهمیت است؟

 

بچه ها باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه خوب می تواند بر کاهش خستگی آنها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آنها تاثیرگذار باشد.

 

ویژگی های یک وعده صبحانه خوب برای دانش آموز چیست؟

 

صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ یکی این که مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم این که انرژی طوری به بدن آنها برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.

 

برای به دست آوردن این انرژی چه باید کرد؟

 

توصیه می شود حتما در صبحانه آنها غلات گنجانده شود. برای مثال وجود نان بخصوص از نوع سبوس دار یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه بچه هاست. علاوه براین کودکان و نوجوانان در سنین رشد هستند و باید در وعده های مختلف غذایی شان از پروتئین استفاده کنند.

 

پنیر هم می تواند سهمی از پروتئین مورد نیاز بدن آنها را در وعده صبحانه تامین کند. در کنار آن مصرف دانه هایی مثل مغز گردو قادر خواهد بود تا بخش دیگری از مایحتاج بدنی بچه ها نظیر اسیدهای چرب ضروری و سهمی از انرژی آنها را تامین کند و سطح ثابتی از قند خون برای آنها در پی داشته باشد.

 

تخم مرغ نیز به عنوان منبع غنی از پروتئین و چربی جزو خوراکی هایی است که توصیه می شود در جیره غذایی همه افراد گنجانده شود. کودکان نسبت به بزرگسالان نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند به همین دلیل توصیه می شود سه تا چهار بار درهفته روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.

 

متاسفانه دیده می شود کودکان علاقه ای به خوردن این مواد غذایی مفید ندارند و بیشتر ترجیح می دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات گرسنگی خود را برطرف کنند. در این موارد چه باید کرد؟

 

این مشکل متاسفانه به دوران کودکی فرزندانمان برمی گردد. ذائقه انسان ها از همان دوران کودکی و شروع تغذیه کمکی شکل می گیرد. پدران و مادران باید از همان زمان ذائقه فرزندان خود را به خوراکی های سالم عادت دهند زیرا تغییر ذائقه در سال های بعد بسیار دشوار خواهد بود. هرچند برای تغییر ذائقه در سنین نوجوانی نیز می توان از برخی تکنیک های رفتاری خاص متخصصان علوم رفتاری استفاده کرد. به هرحال گنجاندن خوراکی های کم شیرین در صبحانه بچه ها و کم کردن تدریجی مصرف قند و شکر می تواند به این اصلاح کمک کند. به این ترتیب بچه ها آرام آرام به خوردن مواد سالم به جای کیک و شیرینی عادت می کنند. مصرف مواد شیرین نه تنها انرژی مورد نیاز آنها را برای ساعات بعدی در طول مدرسه تامین نمی کند، بلکه ذائقه آنها را نیز به غذاهای ناسالم عادت می دهد و زمینه ساز مشکلات اضافه وزن و چاقی در آینده می شود.

 

والدین باید چه میان وعده هایی برای کودکانشان در نظر بگیرند؟

 

بهتر است بچه ها میان وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی های ناسالم تهیه کنند. کودکان را باید بشدت از خوردن چیپس، پفک و خوراکی های پرچرب و شیرین برحذر داشت. اولیای مدارس وظیفه دارند بوفه ها را مدیریت و قوانین موجود در این ارتباط را اجرا کنند. خوشبختانه اداره بهداشت مدارس قوانین بسیار خوبی در این ارتباط وضع کرده که اجرای آن به عهده اولیای مدارس است. برای میان وعده بچه ها توصیه می شود از میوه ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان وعده از یک طرف گرسنگی بچه ها را در طول روز کاهش می دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می کند و باعث می شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند. والدین باید دقت کنند کودک را به غذاهای پرچرب عادت ندهند.

 

آیا تغذیه دانش آموزان در روزهای امتحانی باید خاص باشد؟

 

خیر، صبحانه روزهای امتحان با صبحانه سایر روزها تفاوت چندانی ندارد. روزهای امتحان استرس افراد بیشتر است و توصیه می شود از همان الگوی غذایی استانداردی پیروی کنند که برای سایر روزها پیشنهاد می شود.

 

خوردن خوراکی های شیرین برخلاف تصور ممکن است باعث شود قند خون خیلی زود افت پیدا کند. افزایش ترشح انسولین به دنبال خوردن این خوراکی ها باعث افت قند خون طی ساعات امتحان و کاهش کارایی و بازدهی افراد می شود. بنابراین توصیه می شود در ایام امتحان بیشتر از مغز ها و مواد حاوی فیبر استفاده شود.


بازدید: 840